Limak Hotels Genel Koordinatörü Kaan Kavaloğlu, turizm sektöründeki sorunları ve Limak Hotels’in hedefleri konusunda açıklamalarda bulundu. Deneyimli turizmci, Türkiye’de kaliteli turizm için 3 ve 4 yıldızlı otellerin ’Herşey Dahil sisteminden çıkarılması gerektiğini söyledi.
Limak Hotels Genel Koordinatörü Kaan Kavaloğlu, TurizmGüncel’e çarpıcı açıklamalarda bulundu. Otelcilerin Rus pazarına güvenerek Avrupa’yı erkenden stopladıklarını belirten Kavaloğlu, pazar dağılımını iyi yapmayan turizmcilerin şimdi fiyat düşürmek zorunda kaldıklarına dikkat çekti. Kaçak alkolden kaynaklı zehirlenme olaylarının Türkiye’yi olumsuz etkilediğini söyleyen Kavaloğlu, bu olayların önüne geçmek için 3 ve 4 yıldızlı otelleri herşey-dahil sisteminden çıkarılması gerektğini savundu.
AVRUPA PAZARINA 50, RUS PAZARINA 100 LİRA VER, SONRA MÜŞTERİNİN SANA GELMESİNİ BEKLE!
Turizmde pazarlar dağılımının önemine değinen Kavaloğlu, şu açıklamaları yaptı;
"Turizmde pazarlar dağılımını çok iyi yapmak durumundasınız. İnsanlar inanmak istedikleri şeye inandılar. Öyle bir hava yaratıldı ki, odalar kapının önünde satılacak, müthiş talep artışı falan… Öyle olmadı işte görüldüğü gibi. İnsanlar Avrupa pazarını erkenden stopladılar. Elinde 400 oda olan birisi, 200’ünü Avrupa’ya sattıktan sonra başka pazarlardan, örneğin Rusya’dan, turist alırım beklentisiyle Avrupa’yı stopladılar. Biz de Limak olarak Rusya pazarına yüzde 50 kapasite ayırsaydık, biz de zor durumda kalırdık. Biz Rusya pazarına yüzde 25 kapasite ayırdık. Bizim zaten kendi müşterimiz var. Limak Hotels’in 11 kişiden oluşan ekibi, yılın ilk dört ayında Rusya’nın 26 tane bölgesini gezerek pazarlama yapıyor. Sen hiçbir şey verme, pazarlama yapma, hizmetini yükseltme, üstelik Avrupa pazarına 50, Rus pazarına 100 lira ver sonra da otur Rus müşterinin sana gelmesini bekle. Olacak iş değil."
KİMSE ANTALYA UCUZA SATILIYOR DİYEMEZ
"Bütün dünya Antalya’yı izliyor. Antalya artık 2. lig oyuncusu değil ki; birinci lig oyuncusu. Premiere ligde oynuyor. Dolayısıyla hep söylediğim şey şu: Sattığınız fiyat ne olursa olsun, vereceğiniz servis iyi olsun. Oraya gelen insanlar ödediğinin üzerinde bir servis alsın ki marka bağlılığı ortaya çıksın. Antalya’nın fiyatları artık yükselmeye başladı. Hiç kimse bana Antalya ucuza satılıyor diyemez. Hak ettiği kadar pazarlanmadığı doğru ancak düşük fiyatla pazarlandığı doğru değil. Neden doğru değil. Açıp bakın Antalya’nın fiyatlarına. Temmuz Ağustos fiyatlarının paket turlarda İspanya ve Yunanistan’ın çoğu yerinden pahalı olacağını göreceksiniz. Mısır Türkiye’nin rakibi diyorlar. Olacak şey mi bu. Türkiye’nin 2 tane rakibi vardır. Bunlardan biri İspanya, diğeri Yunanistan’dır. Sonraki rakibi ise Fransa’dır. Fransa’nın Paris’ine karşılık Türkiye’nin İstanbul gibi bir değeri var. Güney Fransa’ya karşılık resort bölgelerimiz var."
25 DOLARA ODA SATIP, HERŞEY DAHİL HİZMETİ NASIL VERİRSİNİZ?
"Eskiden olaylar global değildi. Türkiye’nin iyi bir imajı var artık tüm dünyada. Yaşanan alkol zehirlenmesi olayı muhakkak imajı zedeleyen olaylar. Bu olaylar olmaya devam edecektir. Bu tip olayların olmamasını sağlamak gerekiyor. Benim bu konu ile ilgili önerim, 3 ve 4 yıldızlı otellerde her şey-dâhil sistemini kaldırmaktır. 20-25 dolara oda satıp da her şey-dahil hizmet vermek nasıl mümkün olacak."
OMBUDSMAN SİSTEMİ YARATILMALI
"Bu konu ile ilgili olarak otellerin birbirini denetleyebilecekleri bir "ombudsman" sistemi yaratmak gerekiyor. Bunun ile ilgili nasıl bir çalışma yapmak gerektiği üzerinde konuşmak gerekiyor. Örneğin, çıkış fiyatlarının yüzde 20’den fazla altına düşememeniz lazım. Ben şimdi ‘3-4 yıldızlı otelleri her şey-dahil sisteminin dışına çıkaralım’ derken, bu otelleri batıralım demiyorum. Oralarda ekmek yi,yen binlerce insan var. Bunu yaparken onlara da fırsat yaratalım. Örneğin yarım pansiyon, full board satabilme sistemi yaratalım. 5 yıldızlı oteller fiyat düşürmeye başlayınca, bu otellerin durumu vahim bir hal alıyor. Ne yapacak adam? Kişi başı 25 dolara oda satıp da her şey-dahil’de ne vermesini bekliyorsun?"
TUR OPERATÖRLERİ UCUZ OTELLERİ SATARKEN İKİ KERE DÜŞÜNSÜN
"Burada tur operatörlerine de büyük görev düşüyor. Tur operatörleri uçaklarının belli bir bölümünü bu otellerle dolduruyorlar. O otelleri satarken, ne hizmet vereceklerini de kontrol altında tutmaları gerekiyor. Böyle bir süreç, aynı zamanda sektör için bir iç denetim sistemi anlamına da geliyor. Dolayısıyla tur operatörleri ucuz otelleri satarken iki kere düşünmesi gerekiyor. Sektör, bu ve buna benzer şekilde kendi iç denetim sistemini geliştirmezse, devletin yaptığı denetimlerle bunun önüne geçilemez. Rusların zehirlenmesi olayı çok vahim bir olaydır ve Türkiye’yi çok ciddi biçimde etkilemiştir. Bu olay yok sayılamaz. Ancak durum da eskisi gibi değil. Yaşanan zehirlenme olayından sonra uçaklar yön değiştirmiyor, uçaklar durmuyor. Artık Türkiye bir dünya destinasyonu ve kolay kolay buradan burunlar çevrilemez."
FİYATI İNDİRİRSENİZ, O FİYAT ÜZERİNİZE YAPIŞIR
Limak olarak kimi durumlarda fiyat kırmaya gereksinim duyulduğu durumlarda bile fiyatlarını düşürmediklerini kaydeden Kavaloğlu, "İstanbul arz-talep dengesi içerisinde, arzın talebi dengeleyebildiği dünyanın sayılı şehirlerinden biri. İstanbul belli dönemlerde boşalır. İstanbul’un boşaldığı o belli dönemlerde fiyatınızı indirirseniz o fiyat üzerinize yapışır ve sonrasında bunun altını dolduramazsınız. Biz Limak olarak düşük sezonda çok fazla fiyat indirimi yapmadan, Limak markasına bağlı müşterilerimizle, yüzde 40-50 doluluk oranlarını göze alarak yola devam ediyoruz. Ancak, Eylül-Ekim Kasım aylarında yüzde 80 dolulukları hedefliyoruz, ki şu andaki rezervasyonlar da onu gösteriyor zaten. Bu aylarda yüksek attığımız için, Temmu-Ağusos gibi ayları tolere edebiliyoruz" diyor.
İLK OTEL YATIRIMI YAPANLAR, YABANCI MARKALARA MECBURLAR
"Biz Eurasia Hotel’i yapmadan önce, uluslararası tüm otel zincirleriyle görüştük. Bir kere uluslararası zincirlerin hemen hepsinin ilk tercihi bağımsız ilk otel yatırımı yapanlar oluyor. Bağımsız olup da ilk defa otel yatırımı yapanlar o markalara biraz mecburlar. Ben oturup istatistiki olarak çalıştım. Getirisini ve götürüsünü hesapladım. Limak çok büyük bir marka. Limak uluslararası bir marka ve bildiğiniz 10 katı daha büyük bir marka. Limak bünyesinde, Sabiha Gökçen Havalimanı, İskenderun Limanı, HES’ler, demir çelik, enerji işlerimiz, barajlarımız var… Alta yapı-Üst yapı işlerimiz var ve dünyanın her yerinde taahhüt işleri yapıyoruz. Herkes, özellikle de inşaat işiyle ilişkili olanlar bizi tanımaya başladı. Limak’ın turizm alanında diğer markalardan bir eksiği yok."
BİZİ SEYRETMEYE DEVAM EDİN
"Diğer tüm markalarla kora kor bir mücadele halindeyiz ve herkes açık rekabet içerisinde. Diyeceğim şey; bizi seyretmeye devam edin! Biz turizm alanında çok iddialıyız. Resortte mass turizmde bizden daha güçlü bir marka göremiyorum. Meeting, exhibiton, convention, insentive’de bizden daha güçlü bir marka Türkiye’de yok. Spor turizminde de durum aynı. Limak bünyesindeki oteller 2011 yılında 206 tane spor kampı yaptı. Bu bir rekor. Diğer taraftan, çeşitli grupların toplantılarını güneyde başarıyla yaptığımız için o gruplar bizimle burada da direkt olarak da çalışıyorlar. Bir de Limak’ın bilinirliğini unutmamak lazım. Limak dünya çapında acenteler ve tur operatörleri arasında bilinirliği olan, 1 milyon 450 bin kişi geceleme yapan, 8 oteli ve 6 bin yatak kapasitesi bir otel zincirine sahip."
AVRUPA YAKASINDAKİ TEKLİFLERİ DEĞERLENDİRİYORUZ
"Avrupa yakasında kendimize ait bir arazimiz olmadığı için direkt Avrupa yakasında bir otel düşünmüyoruz ancak bütün teklifleri de değerlendiriyoruz, bakıyoruz. Bu konuda da arayışlarımız sürüyor. Biz Limak olarak pek çok otel ihalesinde ayağı yere basan teklifler verdik. Bizden çok daha yüksek fiyat verip başarılı olanlar var, ancak başarılı olamayanlar da var. Biz bu konularda çok dikkatliyiz. Karlılığı yüksek, maliyetleri kurtaran, kısacası yatırımın geri dönüşünün hızlı olacağı işlere yatırım yapıyoruz."
NEW YORK’TA OTEL YATIRIMIYLA İLGİLENİYORUZ
"Limak grubu olarak yurt dışında da otel yatırımı fırsatları kolluyoruz. Özellikele New York’a ote yatırımı ile ilgileniyoruz. Limak Yatırım’ın Amerika’da temsilcisi var. Otel yatırım olanakları ile ilgili bize sürekli bilgi geliyor. Amerika’da daha çok brokerlar var. Ancak biz brokerlarla çalışmayı tercih etmiyoruz. Kendi temsilcimiz bize teklifler veriyor, sonrasında kendi yatırım ekibimiz gidip New York’ta o tekliflerle ilgili olarak görüşmeler gerçekleştiriyorlar. Şu anda New York’ta ilgilendiğimiz 3–4 tane otel var."
TÜRKİYE’NİN İLK MÜZE OTELİNİ YAPTIK, OTELİ DOLDURDUK
"Biz Limak olarak sadece yurt içi pazarda değil, yurt dışında da çok iyi biliniyoruz. Yurt dışında inşaat taahhüdü olarak biz çok iyi bir partneriz. Amerikalılarla, Hindistanlılarla ve daha pek çok ülke ile partneriz."
"Yalova Termak Boutique Hotel’de Temmuz doluluğu yüzde 75’i buldu. Şu ana kadar fiyatlarımızdan hiç taviz vermedik ve Türkiye’nin böyle bir potansiyeli olduğunu biliyorduk. Türkiye’nin ilk müze oteli olduğu için orada çok iddialıydık ve iddiamızı yerine getirdiğimiz için çok mutluyum. Otelde 48 oda 58 tane personel var. Yalova’daki otel çok özel bir yatırım."
ANTALYA’DA AYAĞI YERE BASMAYAN FİYATLAR HAVADA UÇUŞTU
Antalya’daki otelciler Kuzey Afrika’daki olaylardan yola çıkarak ayağı yere basmayan fiyatlarla satmaya çalıştılar. Ben Temmuz-Ağustos ayında bu durumların yaşanacağını biliyordum. O dönemde uçanların, şimdi yavaş yavaş ayakları yere basmaya başladı. Bizim otel temmuz ayında yüzde 98 dolu. Bir otel yüzde 60 doluluk oranıyla aksiyon aksiyon veriyorken, biz yüzde 98 doluluk oranıyla aksiyon vermiyorsak, bunun nedenini sormak lazım.
AKSİYON VERMEME GÜCÜMÜZ VAR
Antalya’da rekabet, bazen çok ağır çok kötü koşullarda yürüyor. Mesela fiyatı çok yüksek olan oteller birden çok ucuz fiyatlara düşüyorsa, o rekabetin içerisine girmemek, bekleyip görmek lazım. Biz ilk altı aydan artı geldiğimiz için bizim dayanma gücümüz var. Biz dayanacağız. Onu dayanma gücü olmayan düşünsün bu saatten sonra. Bizim Ağustos ayı için de doluluk oranlarımız iyi. Ancak bizim aksiyon vermeme gücümüz var. Yüzde 95 dolmamız gerekmiyor. Yüzde 80 dolulukta da kalabiliriz. İyi fiyattan daha az dolarız, daha az maliyetlerimiz olur. Euro-Dolar paritesi aleyhimize gidiyordu, bu aralar biraz toparlandı.
NEDEN EURASIA OTEL?
İstanbul’da açtıkları ilk otelle ilgili bilgi veren Kavaloğlu, otelin adına neden Limak Eurasia Luxury Hotel dediklerini şöyle anlattı: "Otele bu ismi vermemizin nedeni, otelin bulunduğu yerin hem Avrupa ile Asya arasında bir bağlantı noktası, hem de Atatürk ile Sabiha Gökçen havalimanlarının tam ortasında bulunmasından kaynaklanıyor."
Eurasia Otel’in en büyük iddiasının hem şehrin merkezinde, hem de şehrin dışında olması olduğunu belirten Kavaloğlu, "Otelin bulunduğu bölgede 26 tane uluslararası holdinge ait merkez bulunuyor. Neredeyse tamamı yürüme mesafesinde. Dolayısıyla Eurasia bu holdingler için de bir çözüm ortağı. Özellikle toplantı merkezleri ile büyük olanaklar sunan bir otel burası. Öte taraftan, odalar da işadamlarının hem kendi hayatlarını kolaylaştırıcı, hem de teknolojinin bütün imkanlarından faydalanabilecekleri şekilde dizayn edildi.
İstanbul’daki ilk otel yatırımı için neden Anadolu yakasını tercih ettiklerine dair sorumuza Kavaloğlu, "Buranın arazisi kendi arazimizdi. Bu arazi üzerine iş merkezi mi, otel mi yapalım noktasında çok ciddi tartıştık yönetim kurulunda ve otelciler olarak biz ağır bastık. İlk şehir otelimiz Ankara’da Ambassador’du. Limak olarak İstanbul’da bulunmamız gerekiyordu ve ilk yatırımımızı 5 yıldızlı Eurasia adıyla buraya açtık" yanıtını verdi.
Otelin resmi açılışını henüz yapmadıklarını kaydeden Kavaloğlu şu bilgileri veriyor;
Otelin resmi açılışını Eylül ayında yapacağız. Mayıs ayında yüzde 60 oranında bir doluluk vardı. Şu anda yüzde 40-45’ler civarında devam ediyoruz. Ancak fiyatlarımız diğer 5 yıldızlılara göre biraz yüksek.