Üçüncü Havalimanı’nın yapımını üstlenen konsorsiyum içinde yer alan Limak’ın Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir, Kosova’ya yaptığımız kısa ziyarette projeyle ilgili merak ettiğimiz soruları cevapladı.
Özdemir, Sabiha Gökçen’in yolcu sayısının 24 milyona, Atatürk Havalimanı’nın da 55 milyona ulaştığını hatırlatarak "Yeni bir havalimanına ihtiyacımız tartışmasız" diyor. Özdemir, hedeflerinin 29 Ekim 2017’de 90 milyon yolcu ve 3 pistten oluşan birinci fazı açmak olduğunu vurguluyor. Daha sonra havalimanın 150 milyon yolcu ve 6 pist olacağının altını çiziyor.
Zemin araştırması 2 aya
Özdemir, havalimanı projesinin hangi aşamada olduğunu da şu sözlerle anlatıyor: "Şu anda fizibiliteye bakıyoruz. Zemin etüt aşamasındayız. Çok dedikodu yapılıyor ama doğru değil. Zeminin iyileştirilmesi gerekecek. Dünyada tek zemin iyileştirilmesi yapılan yer burası değil. Dubai’de deniz kumla dolduruldu. Hong Kong Havalimanı denizin üzerine yapıldı. Tartışmalar önyargılı. Zemin araştırmamızı 1-2 aya kadar tamamlayacağız."
NATTS’la çalışıyoruz
Londra’da Heathrow Havalimanı dahil pek çok yerin hava trafik kontrol sistemlerini üreten NATTS’la çalıştıklarına dikkat çeken Ebru Özdemir, "Havalimanının yeri değişmeyecek" diyor.
Bankalarla finansman görüşmeleri yaptıklarına da değiniyor Özdemir... Avrupa’da hem faizlerin çok düşük olduğunu hem de yatırıma büyük bir ilgi duyulduğunu belirterek şunları söylüyor: "Euro negatif faize gidiyor. Avrupa keşke bütün şirketler yatırım yapsa da bu paralar harcansa, büyüme olsa durumunda. ÇED raporunu bütün bankaların kabul ettiği Ekvator prensiplerine göre yapıyoruz. Kuşlara gelince... Bir yıldır kuş ölçümleri yapıyoruz."
Sabiha Gökçen’in sözleşme şartları gereği öncelikle Malezyalı ortaklarına teklif edildiğini hatırlatan Özdemir, bu hakkı kullanmaya karar veren Malezyalılar’ın yüzde 40 için 285 milyon euro ödediğini söylüyor. Devrin henüz olmadığını, satışın şu anda devlet kuruluşlarında izin sürecinde olduğunu hatırlatıyor.
Fildişi’ne çimento yatırımı
Özdemir buradan gelen kaynağı başka alanlarda yatırıma yönlendireceklerini, enerjide önemli bir oyuncu olduklarını söylüyor. Kuveyt’te Norman Foster’ın projesini yaptığı havalimanı terminal binası için 4.7 milyar dolarlık teklifte bulunduklarını ve cevap beklediklerini de söyleyen Özdemir, çimento sektöründe 13 milyon tonluk kapasiteleri bulunduğunu hatırlatarak, şöyle diyor: "Fildişi Sahilleri’nde 50 milyon dolarlık yatırımla öğütme tesisi yapacağız. Çimentoda Afrika’yı hedefliyoruz. Mozambik’e de yatırım için bakıyoruz."
Limak ve Boğaziçi işbirliğiyle Priştine’de yetenek avı!
Limak, Kosova’da Boğaziçi Üniversitesi Yaşam Boyu Eğitim Merkezi ve Priştine Üniversitesi’yle önemli bir işbirliğine de gitmiş. Günübirlik gezimizde Boğaziçi Üniversitesi Rektörü Gülay Barbarosoğlu ile Yaşam Boyu Eğitim Merkezi’nden Tamer Atabarut da vardı. Kosova’daki yetenekli gençleri yetiştirmeyi amaçlayan projeye ilk yıl Priştine Üniversitesi’nden 450 öğrenci başvurmuş. 30’u kabul edilmiş. Bu öğrenciler 6 ay özel bir eğitimden geçecek. 70 ülkede geçen özel bir sertifikaya kavuşacak.