İstanbul’a yapılacak yeni havalimanının yanındaki büyük çöp toplama ve geri dönüşüm alanının bölgeden kaldırılması için havalimanı yönetimi ve belediye arasında görüşmeler hızlandı. Martılar için ’çekim merkezi’ olan alan kalkınca kuşların zarar görmeleri de engellenecek
Yeni havalimanının yer aldığı İstanbul’un Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ile Akpmar köyleri arasındaki alanda yüzlerce iş makinesi ile binlerce çalışan son hızla çalışmalarını sürdürüyor. Havalimanı yapım aşamasında dile getirilen kaygılar arasında yer alan ’çöp toplama’ alanı ise çözüme kavuşmak üzere.
Limak Holding Yönetim Kurulu Üyesi Serdar Bacaksız, havalimanının yakınında yer alan çöp atım ve geri dönüşüm alanının bölgeden taşınmasıyla ilgili İstanbul Büyükşehir Belediyesi’yle görüşme halinde olduklarını söyledi.
Bacaksız, aynı zamanda çöplerin toplandığı alanın martılar için çekim merkezi olduğuna dikkat çekerek, "Burası başta martılar olmak üzere kuşlar için bir cazibe alanı. Martılar da uçaklar için en tehlikeli kuşlar biliyorsunuz, aynı zamanda kuşların zarar görmeyeceğinden de emin olmak istiyoruz. Biz bu atık merkezinin buradan taşınması için Belediye’den talepte bulunduk. Kuşlar burası taşınsa da bir süre daha aynı yere gelmeye devam edebiliyorlar. O nedenle bu alışkanlıklarını kaybetmeleri için daha proje inşaatı devam ederken biz atık merkezinin taşınması konusunda Belediye ile görüşmeleri hızla yürütmeye başladık" dedi.
Kuşlar için araştırma
Bölgedeki kuş göç yolları konusunda daha önce gündeme gelen endişelere de cevap veren Bacaksız, konu hakkında üç koldan araştırma sürdürdüklerine dikkat çekerek, şöyle devam etti: "Bütün büyük projelere eleştiri olması normal. Biz hiç şevkimizi kaybetmiyoruz. Projeyi biran evvel tamamlayıp en güzel cevabı öyle vermek istiyoruz.
Günde 1 milyon metreküp toprak işi
Mayıs ayının başında yer teslimi alan Limak, Kolin, Kalyon, Mapa, Cengiz gruplarından oluşan konsorsiyumun hızla çalışmaları yürüttüğünü anlatan Serdar Bacaksız, şu anda günde 1 milyon metreküp toprak çıkarıldığını vurguladı.
Bacaksız, "Bizim Limak olarak yaptığımız en büyük toprak işi Alkumru barajıydı. 20 milyon metreküp toprak işi olmuştu. Simdi bunu 20 günde burada yapıyoruz. Bin 300 parça çok büyük kapasiteli iş makinesi aynı anda çalışıyor. 3 bin 500 personel çalışıyor. 10 bini geçecek. Su anda daha terminal binalarının yapımına yeni başlandı toprak işleri için. Tam yapımı için binlerce insan çalışacak ve 10 bin insan doğrudan ekmek yiyecek. Taşeronlar hariç. İlk etap işletmeye geçince 100 binin üzerinde tüm işletmeleriyle yan kuruluşlarla istihdam sağlanmış olacak" dedi. Eskiden Japonlar yapmış diyorduk. Biz de Türkler yapmış dedirtmek istiyoruz. İstanbul’un her yeri kuşların göç yolu aslında. Biz bu konudaki tartışmaları noktalandırmak için biri bizim, biri uluslararası bir kuruluş biri de Türkiye’de bağımsız bir ekip şu anda araştırmalar yapıyor. Deneysel kuş radarlarını kullanmanın yollarına bakıyoruz."
Kur sorun yaratmadı
Bacaksız, yeni havalimanı için finansman paketinin tamamlanmak üzere olduğunu belirterek ekim ayı içinde ya da kasımda bununla ilgili basın önünde imza atacaklarını dile getirdi. Bacaksız, "4.6 milyar euro’luk pakete 3’ü kamu bankası Ziraat, Halk ve Vakıfbank, 3’ü de özel banka Denizbank, Finansbank ve Garanti bankası katıldı.
Yeni Havalimanı’nın finansmanına hiç yabancı banka katılmadı gibi yorumlar geliyor. Buna tam olarak katılmıyorum. Çünkü Denizbank’ın da, Finansbank’ın ve Garanti’nin de hakim ortakları yabancı bankalar. Bu paket için Rusya’da, İspanya’da ve Yunanistan’da toplanan kredi komitelerinden onay alındı. Bu açıdan bakıldığında finansmana uluslararası sermaye de katıldı" dedi.
Bacaksız, "Sözleşmenin bütün düzenleniş biçimi Türk hukukuyla düzenleniyor. Türk hukuk sistemine göre olsun istedik. Büyük projelerin çoğu İngiliz hukukuna göre de düzenleniyor. Büyüklerimiz de öyle uygun gördü. Sonuçta projenin sahibi kamu" dedi. Finansmanın yüzde 25’inin özkaynak olacağını anımsatan Bacaksız, "4.6 milyar euro toplamın yüzde 75’i. Yani 1.5-1.6 milyar Euro kadarını da konsorsiyum olarak biz öz kaynak koyacağız. Kurdaki gelişmeler bizim finansmanımızı olumsuz etkilemiyor. Çünkü bizim gelirlerimiz de euro" diye konuştu.
Makedonya’ya 200 milyon euro yatıracak Kuveyt Merkezi İhale Komisyonu’nun Kuveyt Uluslararası Havalimanı yeni terminal binası yapım ihalesinde Limak inşaat’ın verdiği 4.34 milyar dolarlık teklifi onayladığını açıkladı. Limak İnşaat’ın kazandığı bu ihale, Türk müteahhitlerin yurt dışında tek pakette kazandığı en büyük ihale olma özelliğini taşıyor.
Gözlerinin Afrika, Rusya, eski Sovyet ülkelerinde olduğunu belirten Bacaksız, "Makedonya’da ise multi use (karma kullanım) bir kullanım projemiz var. 200 milyon euro’luk bir yatırım olacak. İzinleri alındı, başlama aşamasında, içinde rezidansından ofis alanlarına kadar her türlü kullanıma alan olacak" diye konuştu.