İskenderun Limanı’nın işletmesi 36 yıllığına Limak Yatırım’a devredildi. İşletme hakkını 372 milyon dolarlık teklifiyle kazanan Limak Yatırım, 5 yıl içinde 250 milyon dolar yatırım yapacak. Kapasite artırımı ve iyileştirme çalışmalarını başlatan Limak Yatırım, ilk etapta 1.3 milyon TEU’luk konteynır yatırımı yapacak, ardından kapasiteyi 3 milyon TEU’ya çıkaracak.
TÜRKİYE Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’na (TCDD) ait İskenderun Limanı’nın işletmesi 36 yıl süreyle Limak Yatırım’a devredildi. İskenderun Limanı için düzenlenen ikinci ihaleyi 372 milyon dolarlık teklifiyle kazanan Limak Yatırım, limana 5 yıl içinde 250 milyon dolar yatırım yapmayı planlıyor. 750 dönümlük alanıyla Türkiye’nin 4’üncü büyüğü olan İskenderun Limanı’nın konteyner limanı haline getirilmesi için de yatırımlara başlandı. İskenderun Limanı’nın devrine ilişkin imtiyaz sözleşmesi Adalet Bakanı Sadullah Ergin, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın katılımıyla imzalandı.
İhale bedeliyle demiryolu
Binali Yıldırım, bunun bir özelleştirme projesi olmadığını, sadece limanın 36 yıllığına işletme hakkının devri olduğunu vurgulayarak, “Buradaki amaç limanın daha verimli çalışması icap eden yatırımların daha hızlı yapılmasıdır” dedi. İskenderun Limanı’nda çalışan 300 işçinin, TCDD bünyesinde hiç bir hak kaybına uğramadan çalışmaya devam edeceklerini anlatan Yıldırım, şunları söyledi: “Liman çalışansız devredildiği için ilk etapta bir o kadarda yeni istihdam oluşuyor. Limak Grubu 250 kişi alarak işe başlıyor. O bölgeden 250 vatandaş iş-aş sahibi oluyor. İlk etapta konteynır kapasitesi 400 bine kısa süre sonrada 1 milyona çıkacak. Bu yatırım demek. 250 milyon dolarlık bir yatırım yapılacak. Limanın 372 milyon kira bedeli de yeni demiryolu yatırımında kullanılacak. Her tarafında ‘kazan kazan’ ilkesine göre yapılmış bir şey, ülke kazanıyor, Türkiye kazanıyor.”
Lojistik imkanı geniş
İskenderun Limanı’nın 750 dönümlük alanıyla Türkiye’nin 4’üncü büyük limanı olduğunu anlatan Yıldırım, şöyle konuştu: “Bu uzun vadeli işletme hakkı devredilen 4’üncü liman. Demiryolları limanlarının bir özelliği limana kadar hem demiryolu hem de otoyol bağlantısı var. Limana gelen veya limandan sevk edilecek bütün yükler ulusal ulaşım ağına bağlanabiliyor. Lojistik imkanı en gelişmiş limanlardan bir tanesi. Limak Grubu’na düşen buraya belirli uluslararası linerleri bağlamak ve İskenderun’u, ihracat ve ithalatın yapıldığı merkezin ötesinde bir aktarma haline getirmektir. Bu liman buna uygundur.”
250 milyon dolar yatırım
İhaleyi 372 milyon dolarla devralmaya hak kazanan Limak Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, hedeflerinin İskenderun Limanı’nı Türkiye’nin en büyük limanı yapmak olduğunu belirterek, şunları anlattı: “Kapasite artırımı ve iyileştirme çalışmalarını derhal başlatıyoruz. İlk etapta 1.3 milyon TEU’luk konteynır yatırımı yapacağız. İlerleyen zamanlarda 3 milyon TEU’ya ulaşmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde 250 milyon dolar yatırım yapacağız. Limanın bir kısmını konteyner limanı haline getireceğiz. Bu konuda yatırımlara başladık. Liman için 3 kademeli yatırım planımız var. Dünya ticaret hacmindeki artışı ve bu ticaretin önemli bir bölümünün deniz yolu ile gerçekleştiğini gözlemliyoruz. Bunun yanı sıra yüklerin konteyner ile taşınma trendinin önemli bir ivme kazandığı görülüyor.”
425 milyon dolar kredi aldı
İSKENDERUN Limanı için 6 bankadan toplam 425 milyon dolarlık kredi temin ettiklerini ifade eden Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “Bu projeye destek veren konsorsiyum ortağı Finansbank, Garanti Bankası, İş Bankası, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, UniCredit ve Vakıflar Bankası’na teşekkür ediyorum. Kredinin toplam vadesi 13.5 yıl, geri ödemesiz dönem ise 4 yıl olacak. Bu kredi Özelleştirme İdaresine işletme devir bedeli ödemesinde, limanın kapasite artırımı ve iyileştirme yatırımları için kullanılacak” dedi.
Limanlarda ölçek sıkıntısı yaşanıyor
MALİYE Bakanı Mehmet Şimşek, 250 milyon dolarlık yatırımın Türkiye açısından çok önemli olduğunu belirterek, “Çünkü Türkiye’deki limanların büyük kısmının ölçek problemi var. Ölçeğin büyütülmesi rekabet gücünün artırılması anlamında çok önemli bir karar” dedi. Özelleştirmede amaçlarının ülkenin verimliliğini artırmak, kamu kaynaklarının sınırlı olduğu bir ortamda yatırımların özel sektör eliyle yaptırılması olduğunu belirten Şimşek, “İskenderun Limanı bunun tipik örneği. Yatırımcı bize hem alırken kira ödüyor, büyük yatırımlar üstleniyor, hem de devlete oranla çok daha etkin bir şekilde işletiyor. Dünya ticareti hızlı bir şekilde artıyor, bu ticarette Türkiye’nin payı da yükseliyor. Türkiye’nin stratejik konumu çok önemli. Bunun bir fırsata dönüştürülmesi gerekiyor. Bunun için rekabet gücü yüksek özel sektör eliyle işletilen önemli limanlara, altyapı yatırımlarına ihtiyaç var” diye konuştu.
Devir gecikmeli oldu, buruk sevinç yarattı
ADALET Bakanı Sadullah Ergin, devrin gecikmeli olarak yapılmasının buruk bir sevinç yarattığını belirterek, şunları kaydetti: “Türkiye’de bu tür imtiyaz sözleşmelerinin onayı Danıştay’dan geçiyor. İskenderun’da karar diğer illere göre biraz daha hızlı çıktı. İzmir Limanı için 29 ay imtiyaz sözleşmesinin onayı için beklendi. 29 ay sonra sözleşme onaylandı. Ama yatırımcı o zaman başka ülkeye gitti. İzmir kaybetti, Türkiye kaybetti. Ülke ekonomisi önemli bir imkanı heba etmiş oldu. Bütün bunların önlenebilmesi için yargının daha seri çalışabilmesi için çalışmalar son noktaya geldi. Bu bir süreç. Buna ilişkin kapsamlı bir paketi Bakanlar Kurulu’nda kabul ettik. Bugün yarın inşallah Meclis’e sevk ediyoruz. Danıştay’ın üzerindeki iş yükünü önemli ölçüde hafifletecek çalışma imkanlarını rahatlatacak önemli düzenlemeler var.”