1.9 milyar euroluk ihalenin patroniçesi Ebru Özdemir, Büyük bir yarış yaşadık. Ancak ihalenin hiçbir aşamasında ümidimizi kaybetmedik. Yabancı ortaklarımızdaki kazanma isteğini görmeliydiniz” dedi.
Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesini Malezya ve Hintli ortaklarıyla birlikte kazanan Limak Grubu, Türkiye’ye uçmayan birçok yabancı uçak şirketini İstanbul’a getirmeyi planlıyor. 14 saat süren çekişmeli ihalede genç patroniçe olarak öne çıkan Limak Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir, ihale ve hedeflerini anlattı:
İhale ve rakam çok etkileyiciydi. Sizin için nasıldı?
Rakam, Türkiye’nin geleceğine olan güvenin ifadesi. Rakam bizim planlarımızın içerisindeydi. Gece yarısına kadar süren yarıştan mutlu ayrılmak güzel. İhalede hiç ümidimizi kaybetmedik.
Ortaklarınız tepkisi nasıl oldu?
Malezyalı ve Hintli ortaklarımızın Türkiye’ye girme istekleri çok daha kuvvetliydi. Ortaklarımız da Türkiye’nin geleceğine güveniyor. Yabancı ortaklarımızdaki kazanma isteğini görmeliydiniz.
1.9 milyar euro gibi büyük bir taahhütte bulundunuz. Kredi kullanacak mısınız?
İlk etapta havalimanından para kazanma imkanı olmadığı için finansman bulmamız kaçınılmaz görünüyor. ABN AMRO Bank ile TSKB bize danışmanlık yapıyor. Finansman konusunda onların sunacağı imkanları değerlendireceğiz.
Ödeme nasıl olacak?
Taksit ödemeleri 2010’da başlayacak. 2013’e kadar her yıl 76.5 milyon euro ödenecek. Daha sonra yine her yıl için olmak üzere; 2014-2017 arası 95.6 milyon euro, 2018-2022 arası 114.8 milyon euro ve 2027 sonuna kadar 133.9 milyon euro ödenecek.
10 milyon yolcuya nasıl ulaşacaksınız?
Atatürk Havalimanı ful çalışıyor. Ancak Türkiye’nin potansiyeli daha yüksek. Hintli ortağımız Delhi’de 100 milyon yolcuya göre yatırım yapıyor. Delhi 32 milyona çıkıyorsa İstanbul da çıkabilir. Bunun için Türkiye ile diğer ülkeler arasında anlaşmaların yapılması yeterli. Anlaşmalarla bu sayıyı arttırabilirsek bir çok ülkenin uçak filosu Türkiye’ye iner.
CAZİP FİYAT SUNACAĞIZ
Atatürk Havalimanı ile de rekabet etmeniz gerekecek... Sabiha Gökçen Havalimanı’na şu anda kazanç sağlayacak ölçüde uçak inmiyor. Gelir garantisi, yolcu garantisi olmaksızın işleteceğiz. Bu nedenle para kazanabilmemiz için rakiplerimizden daha iyi şartlar sunmamız gerektiğini biliyoruz.
İkinci bir TAV’mı olacaksınız?
Havalimanı işletmeciliği gelecek vadeden bir sektör. Dünyanın birçok yerinde havalimanı kuruluyor. Sadece Hindistan’da 50 havalimanı açılacak. İhalelere girmek için yeterliliğinizin olması isteniyor. Sabiha Gökçen ile gelecek için büyük bir adım atmış olduk. - Sabiha Gökçen’de ne kadar yatırım yapacaksınız? Önümüzdeki 30 aylık dönemde 250 milyon euro harcayacağız.
FİNANSMAN KRALİÇESİ
1974’te Ankara’da doğan Özdemir, TED Ankara Koleji’nin ardından Boğaziçi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümünden mezun oldu. 1995-1997 yılları arasında ABD Fordham Üniversitesi’nde işletme mastırı (MBA) yapan Özdemir, FB’nin eski başkan vekili olan babası Nihat Özdemir’in patronluğunu yaptığı Liman Holding’de yönetim kurulu üyeliği görevini sürdürüyor. Ebru Özdemir, holdingin finansman alanındaki beyni olarak biliniyor.
YABANCI ORTAKLAR HAVALİMANI İŞİNİ BİLİYOR
1978 yılında kurulan GMR, 5 milyar doları aşan piyasa değeri ile borsaya koteli ve Hindistan’da havalimanı, enerji, yol başta olmak üzere altyapı yatırımları yapıyor. Halen kamu-özel ortaklığıyla Haydarabat’ta yeni ve modern bir havalimanı ile kompleks projesini yürüten GMR’nin, 2008’DE tamamlanacak projesiyle yolcu kapasitesi 40 milyona ulaşacak. GMR, Malaysia Airports, Frapport ile Hindistan Gelişim Fonu ile birlikte Delhi Havalimanı’nın modernleştirme ve yeniden yapılandırma çalışmasını yürütüyor. 1999’da kurulan Malaysia Airports Holding Berhad’ın (MAHB) uğraş alanı ise havalimanları yönetim, işletme ve bakımı. MAHB, Malezya da 5 uluslararası, 16 yerel, 18 kısa kalkış ve iniş pistine sahip havaalanlarından oluşan ve 42 milyon toplam yolcu kapasitesine sahip 39 havaalanını işletiyor.