İSTANBUL’UN yeni havalimanının temeli 7 Haziran’da atıldı. Konsorsiyumda yer alan Limak Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "Dolgu işlemlerini bir an evvel bitirip, gelecek yıl bina inşaatına başlamayı hedefliyoruz" diyor. Başbakan Erdoğan her büyük projede olduğu gibi yine taahhüdü üstlenenlerle pazarlık yaptı ve tarihi öne çekti. 29 Ekim 2017’de faaliyete geçecek.
Hafta içinde Limak ve Çalık gruplarının sahibi olduğu Kosova Elektrik Dağıtım şirketinin sosyal sorumluluk projesi. KEDS Akademi’nin ilk mezunlarının töreni için Kosova’daydım. Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı, Limak Şirketler Grubu Yönetim Kurulu üyesi Ebru Özdemir ile söyleşiyi, Priştina Uluslararası Adem Yaşari Havalimanı’nda, yapıyoruz. İstanbul’un yeni havalimanı ete kemiğe bürünmedi ama bu havalimanında da Limak, hem yatırımcı, hem işletmeci. Sabiha Gökçen’de olduğu gibi. Bir sonraki söyleşimizi belki yeni havalimanında yaparız.
REKORUNU EGALE ETTİ
İstanbul yeni havalimanı için, 150 milyon yolcu kapasitesinden söz ediyorduk. Daha inşaat yeni başlamışken, kapasiteyi büyüttünüz mü? 2012’de 131 milyon yolcu vardı. Türkiye 2013’de 150 milyon yolcuya ulaştı. 76 milyonu iç hat yolcusu, 74’ü de dış hat. 70 milyonu İstanbul havalimanlarını kullandı. 2023’de de Sivil Havacılık 350 milyon yolcu öngörüyor. İstanbul’un yeni havalimanını 25 yıl işleteceğiz ve inşaat da fazlar halinde yapılacak. 150 milyon yolcu olacak diyorduk ama her senaryoyu düşündüğümüzden dolayı ki buna THY’nin büyümesi de dahil, şu an 240 uçak, 400 uçağa çıkmayı hedefliyorlar. Dolayısıyla biz senaryomuzu 150 milyonu aşıp, 180 milyona, hatta 200 milyona çıkacak yolcu sayısına göre yapmamız lazım. Büyümeye açık olmamız gerekiyor.
TÜRKİYE ÇOK HIZLI BÜYÜYOR
Kaldı ki, Sabiha Gökçen’de de böyle oldu, biz başladığımızda 3 milyon yolcu vardı, 7’inci yılda 25 milyona ulaşıyoruz. Türkiye çok hızlı büyüyor. İç hat yolcusu artıyor, THY sayesinde transit yolcu denilen Türkiye için yeııi bir kavram çıktı. Dış hat yolcusu artıyor. Biz de her türlü senaryoya açık planlama yapıyoruz. Yeni havalimanı da evlerle çevrilip, Atatürk Havalimanı gibi şehir içinde kalacak mı? Çok iyi planlama yapılıyor. Biz havalimanını master plana koyuyoruz, devlet de tüm ulaşım yollarını, metrosunu. hafif raylı sistemlerini organize ediyor. Atatürk Havalimam’na göre 7.5 kat daha büyük araziden söz ediyoruz. Şehir tarafından sıkıştırılmış bir havalimanı olmayacak.
29 EKİM 2017’YE HAZIRIZ
Başbakan Erdoğan yeni havalimanı için bir tarih belirledi. Siz yüklenicilerin tarihi neydi? Biz 2018 diye düşünüyorduk. Başbakan Erdoğan’ın verdiği tarihe göre planlamamızı öne çektik. İnşaatı fazlar halinde yapacağız ve 29 Ekim 2017’de 90 milyon volcu kapasiteye hizmet verecek terminal ve üç pist olacak. Sonra altı piste çıkacak.
Babam ve Sezai amcanın sırrı ’güven’
Üzeyir Garih’in bir lafı vardı. İki ortağın ilişkisinin sağlıklı yürümesi için kesinlikle eşlerini tanıştırmaması gerekiyor. Sizde ise tam tersi, iki ortak ve aileleri bir bütünsünüz. Doku sizde nasıl tutmuş? Babam ve Sezai amcam birbirlerini tamamlayan iki kişilik. Çok iyi anlaşıyorlar. Babam da, Sezai amca da şunu der, ortağınıza güveneceksiniz. her zaman saygılı olacaksınız ve hiçbir zaman yalan söylemeyeceksiniz. Bizim grubun yerli ve yabancı ortaklıklarının temelinde de bu var. Yap-işlet-devret projelerinde de devletle ortağız. Sabiha Gökçen’in, Friştina’nın en güzel havaalanı olması hem bizim için önemli hem devlet için. Ne kadar volcu gelirse biz de, devlet de o kadar kazanıyoruz. Limak da böyle bir ortaklıkla 1976’da kurulmuş, hatta anneme demişler ki sen üniversitede kal ki, biz işimizi oturtana kadar gelirimiz olsun. İvi günde kötü günde bir arada olmuşlar. İki ortağın çocukları olarak sizler de kuzenler gibisiniz her halde. Bizler birlikte büyüdük. Serdar (Bacaksız) inşaat ve altyapı yatırımları, yurtdışı işleri, Serhan (Bacaksız) çimento, Batuhan (Özdemir) enerjiden sorumlu. Ben de iş geliştirme, stratejik planlama, altyapı yatırımlarının finansmanı. Farklı alanlarda çalışsak da bir sürü konuda beraber konuşarak, tartışarak karar veririz. Babamlar da çok demokrattır. Herkesin fikrini dinlerler.
ADI BELLİ DEĞİL AMA KOD ADI İYL
İstanbul’un yeni havalimanının adı henüz belli değil ama yazışmalarınızda gördüm, siz İYL kodunu kullanıyorsunuz. Uluslararası havacılık kurallarına göre yeni havalimanı açıldığında bir kod alması gerekiyor. Kodun ismin kısaltması olması gerekmiyor. Mesela Sabiha Gökçen’inki SAW, Esenboğa’nınki ESB, Antalya’nınki AYT. Dünyanın en büyük havalimanına yakışan bir isim bulunacaktır. Biz sonuçta yatırımcıyız, ismi devlet büyüklerimiz belirleyecek.
Hükümetin hedefi, bizim yol haritamız
Limak inşaat, turizm, çimento, havaalanı, liman işletmeciliği, enerji üretimi ve dağıtımı, gıda gibi bir dolu alanda. Türkiye’de gelecek vaat eden sektörler hangileri? Stratejimiz bulunduğumuz sektörde en büyük üç oyuncudan biri olmak. Biz Türkiye’nin makrosuna, geleceğine yatırım yapıyoruz. Hükümetimizin koyduğu 2023 hedeflerine göre yatırım yapıyoruz. Türkiye kalkındıkça, insanların kişi başı düşen geliri artıyor. Daha çok elektrik kullanıyor, daha çok seyahat ediyor, yeni ev alıyor, yatırım yapıyor. Dolayısıyla bu sektörlerin hepsinde varız. Ne kadar dalgalanma yaşarsa yaşasın, yönü hep yukarı doğru. Tüm dünyanın yatırımcıları da Türkiye’nin peşinde. Makrosundan kastım da şu: Siyasi istikrar, mali disiplin, likit ve güçlü bankacılık sistemi, bütçe disiplini, güçlü büyüme performansı ve potansiyeli, gayrisafi milli hasılanın sürekli artması.
Arkamızda güçlü devlet
ALTYAPI, enerji yatırımcısının en önemli gereksinimi politik ve ekonomik istikrar. Bu sayede önümüzü görebiliyoruz. Son 12 yılda gerçekleşti. 2000’lerde kısa vadeyle, yüksek faizlerle uzun vadeli yatırım yapmamız mümkün değildi. Türk insanının özgüveni arttı. Diğer devletlerin yaklaşımında da bunu görüyoruz. Biz bu cesaretle yurtdışında gelebildik. Kosova’da sayın Başbakan Erdoğan hep yanımızda oldu. Arkamızda güçlü hükümetin. devletin olduğunu bilmek, yatırımcı için büyük bir destek.
Kosova’ya kapıdan girdi, köylerine gitti
Kosova havalimanını işletiyorsunuz, tüm ülkeye elektrik dağıtıyorsunuz. Balkanların imarında Türkiye’nin rolü nedir? Bunun için buradayız. Türk hükümetinin aktif Balkanlar politikası var. Kosova, Balkanlar’daki büyüme politikamızın ilk adımı. Havalimanın yapımında ve işletilmesinde çok yakınlık gördük, kapısından sonra elektrik dağıtımıyla en ücra köyüne kadar girdik. Sosyal sorumluluk projeleri de yapıyoruz. KEDS Akademi’yi kurduk, gençleri eğitiyoruz. Havalimanı CEO’su Haldun Köktürk söze katılıyor: Caz festivalinin, milli takımın sporsoru olduk.